O tym, że marzenia się spełniają przekonał się 90 lat temu Walter P. Chrysler. Ten znakomity, zafascynowany motoryzacją człowiek swoje pierwsze sukcesy zaczął odnosić będąc jeszcze młodym czeladnikiem w koncernie kolejowym Union Pacific Railroad. Wrodzone zdolności techniczne Chryslera oraz jego wiara w siebie pozwoliły mu obejmować coraz to ważniejsze stanowiska w dużych firmach motoryzacyjnych m.in. General Motors, Willys, Maxwell czy Chalmers.
6 czerwca 1925 roku Walter P. Chrysler przejął kontrolę nad aktywami Maxwella, zmienił nazwę przedsiębiorstwa na Chrysler Corporation i zaczął podbijać rynek motoryzacyjny. Innowacyjna technika, przełomowy styl oraz „przystępny” luksus stały się kluczem do stworzenia nie tylko firmy, ale i marki, która nie boi się przekraczać własnych granic. Walter P. Chrysler zmarł w roku 1940, w wieku 65 lat ze świadomością, że w ciągu zaledwie 15 lat udało mu się zdobyć status trzeciego pod względem wielkości producenta samochodów w USA.
Lata 20-te
W roku 1923 razem z zespołem trzech utalentowanych konstruktorów: Freda Zadara, Owena Skeltona i Carla Breera Walter P. Chrysler postanowił stworzyć pojazd, który wyznaczy nowe standardy w swojej klasie. Celem było zaprojektowanie samochodu, który będzie mógł jeździć z prędkością 60 mil na godzinę (95 km/h), co wówczas było osiągalne jedynie dla kilku najdroższych na rynku pojazdów. Auto miało być przestronne, niedrogie i oszczędne w eksploatacji. Tak oto „urodził się” pierwszy pojazd marki – Chrysler Six. Kosztujący 1.565 $, potężny pojazd miał nowatorski 6-cio cylindrowy silnik, hamulce hydrauliczne na czterech kołach, światła hamowania, wycieraczki na przedniej szybie oraz wiele innych akcesoriów.
Wczesne modele marki Chrysler nazywano w zależności od prędkości maksymalnej, jaką były w stanie osiągnąć: Chrysler 58 miał maksymalną prędkość 58 mil na godzinę, Chrylser 72 jeździł z prędkością 72 mil na godzinę itd.
W roku 1926 swój debiut odnotował model Chrysler Imperial.
W roku 1928, sponsorowany prywatnie, samochód Chrysler zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej LeMans. W tym samym roku koncern Chrysler Corporation przejął firmę Dodge Brothers.
Lata 30-te i 40-te
Rok 1930 to czas Wielkiego Kryzysu w Stanach Zjednoczonych. Chrysler przetrwał go oferując stylowe, praktyczne i ekonomiczne samochody. Począwszy od roku 1931 Chrysler rozpoczął wprowadzanie nowatorskich rozwiązań inżynierii. Najbardziej przełomowym samochodem lat 30-tych okazał się Chrysler Airflow. Został on zaprojektowany zgodnie z ówczesną, najnowszą tendencją w USA z użyciem linii zaokrąglonych i płynnych, z zabudowanymi światłami i błotnikami, tak by w połączeniu z maską tworzyły wspólną bryłę. Nowatorskie rozwiązania nie znalazły jednak uznania. Samochód nie odniósł dużego sukcesu komercyjnego.
Do roku 1940 swój debiut miały jeszcze takie produkcje Chryslera, jak: Chrysler Airstream, Chrysler Saratoga, Chrysler New Yorker czy Chrysler Royal
W roku 1940 marka Chrysler zaprezentowała sportowy samochód koncepcyjny – Chrysler Thunderbolt. Pojazd zwracał uwagę m.in. aerodynamiczną konstrukcją oraz zdejmowanym i chowanym w bagażniku dachem.
Wybuch II wojny światowej spowodował, że od lutego 1942 roku do końca wojny produkcja samochodów cywilnych została zawieszona. Nie oznacza to, że firma Chrysler zaprzestała produkcji pojazdów – produkowała teraz dla wojska: czołgi i samochody wojskowe.
Po zakończeniu II wojny światowej w sierpniu 1945 roku popyt na samochody osobowe wśród Amerykanów był tak ogromny, że jeżeli ktoś chciał kupić samochód musiał albo mieć znajomości w branży albo wpisać się na długą listę oczekujących.
W roku 1946 Chrysler wprowadził na rynek nowe modele Chrysler Town&Country sedan i kabriolet, które zastąpiły wersję kombi z roku 1941.
Lata 50-te to narodziny jednego z najbardziej rozpoznawalnych silników w przemyśle motoryzacyjnym – silnika V-8, znanego jako Hemi®, który znalazł się pod maską zbudowanego w roku 1955 Chryslera 300. Te, stworzone od podstaw, seryjne samochody, napędzane 5,4 litrowym górnozaworowym silnikiem V-8 rozwijały zawrotną moc 300KM. W latach 1995-1965 wszystkie powstałe modele serii Chrysler 300 (C-300, 300B, 300C, 300D, aż do 300J) były dostępne wyłącznie w wersji dwudrzwiowej.
Lata 60-te
Rok 1960 to kontynuacja produkcji szybkich i szykownych modeli z serii „300”, ale także tańszej, ale również luksusowej linii Newport i New Yorker.
W roku 1963 firma Waltera przedstawiła nowy model koncepcyjny: futurystyczne, sportowe coupe – Chrysler Turbine. Przód samochodu nie odbiegał wyglądem od innych, współczesnych pojazdów, tył natomiast przypominał samolot odrzutowy ze światłami pozycyjnymi. Te nietypowe samochody koncepcyjne powstały w liczbie nieco ponad 50 sztuk i były testowane przez 200 wybranych klientów. Samochody miały służyć do praktycznego przetestowania możliwości wykorzystania turbin jako alternatywy dla silników tłokowych. Mimo, że turbiny mogły działać na wszystko – od nafty poprzez paliwa do silników turboodrzutowych aż do 100-procentowego spirytusu, ostatecznie Chrysler Turbine nie został skierowany do produkcji seryjnej z uwagi na wysokie spalanie (średnio ok. 20,5 l na 100 km).
Przez całe lata 60-te Chrysler nie tylko powiększał swój udział w rynku, ale wprowadzał nowe, fascynujące modele samochodów, które wyróżniały się charakterystyczną stylistyką i silnikami o wysokich osiągach. W efekcie pod koniec dziesięciolecia koncern osiągnął pozycję prawdziwego konkurenta dla Forda i General Motors.
Źródło artykułu:
jeeppress.pl
wikipedia
Dennis Adler, Chrysler, wyd. Baran i Syszyński, Kraków 2001