90 lat marki Chrysler cz.II

[pierwsza część artykułu]

Motoryzacja w latach 70-tych

Z początkiem lat siedemdziesiątych zaczęły się gwałtownie zmieniać upodobania konsumentów. Era muscle cars pomału dobiegała końca. W wyniku zaostrzonych norm emisji spalin i zaostrzonych zasad bezpieczeństwa oraz wzrostu stawek ubezpieczeniowych rozpoczął się trend w kierunku tańszych pojazdów. Kierowców nie obchodziło już jak szybko jeżdżą ich samochody, ale jak daleko mogą zajechać na pełnym baku. Gdy w 1973 roku wprowadzono embargo na ropę naftową, znajdujący się w tym czasie w tarapatach, Chrysler przeniósł produkcję na małe i średnie pojazdy.

Chrysler potrzebował samochodu, który podbije rynek. Takim samochodem stał się, debiutujący w roku 1975, „mały Chrysler” – dwudrzwiowe coupe, Chrysler Cordoba. Sportowa stylistyka, romantyczna nazwa i świetna kampania reklamowa, w której wystąpił aktor Ricardo Montalban, sprawiły, że Chrysler Cordoba stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów lat siedemdziesiątych. W pierwszym roku produkcji Chrysler sprzedał ponad 150 tysięcy samochodów Cordoba.

1975r. Chrysler Cordoba

1975r. Chrysler Cordoba

Wprowadzona w roku 1977 nowa linia modelowa – LeBaron zepchnęła model Cordoba z listy najlepiej sprzedających się samochodów Chryslera.

1977-1979r. Chrysler LeBaron

1977-1979r. Chrysler LeBaron

Lata 80-te i 90-te

Pod koniec lat 70-tych kolejny kryzys ekonomiczny spowodował gwałtowny spadek sprzedaży nowych samochodów, w efekcie Chrysler zaczął ponosić ogromne straty, które w sumie sięgały 1,7 mld dolarów. Nowy szef Chryslera – Lee A. Iacocca (od listopada 1978) wybłagał kolejne pożyczki gwarantowane przez rząd federalny. Ponadto wprowadził nową, skuteczną koncepcję reklamy, która polegała na pokazywaniu twarzy prezesa i dyrektora przedsiębiorstwa w reklamach prasowych i telewizyjnych, co powodowało, że produkt przestawał być anonimowy i konsumenci nabierali do niego większego zaufania. W ciągu lat 80. koncern Chrysler Corporation odzyskał stabilizację i stał się znowu potężnym imperium.

W roku 1983 Chrysler wprowadził na rynek minivany Dodge i Plymuth, tworząc nowy, niszowy segment rynku. W roku 1984 firma przejęła część Maserati oraz wprowadziła na rynek modele Dodge Caravan i Plymouth Voyager. W roku 1987 Chrysler nabył firmę American Motors, a wraz z nią Jeepa, zaś w roku 1988 w ręce Chryslera przeszło Lamborghini. W tym samym czasie koncern założył jeszcze spółkę z Mitsubishi. W roku 1986 w zarządzie Chryslera pojawili się nowi wiceprezesi – Robert Lutz i Thomas C. Gale. Razem stworzyli wizję, która ukształtowała nową generację modeli Chrysler, Dodge i Plymouth na kolejną dekadę. Dla Chryslera zapowiadały się wspaniałe lata 90.

Lata 90-te

W latach 90. samochody koncepcyjne Chryslera ustanowiły nowe standardy dla całej branży motoryzacyjnej. W studiu projektowym Toma Gal’a powstawały takie produkcje, jak: Chrysler Fifth Avanue, Chrysler Imperial, czy wreszcie Dodge Viper. Koncern wyprodukował pionierską generację minivanów, a także zmodyfikował koncepcję sportowych samochodów: coupé i sedanów.

1992r. Dodge Viper

1992r. Dodge Viper

1990r. Chrysler Town&Country

1990r. Chrysler Town&Country

W modelu Chrysler Concorde z roku 1993 koncern wprowadził w Ameryce nadwozie „cab farwards”, co zapoczątkowało nową generację samochodów Chryslera.

1993r. Chrysler Concorde

1993r. Chrysler Concorde

Tworzenie wizerunku Chryslera, Dodge’a i Plymoutha było jednym z najważniejszych celów Gale’a. Fuzja koncernu Chrysler Corporation z Daimler-Benz w roku 1998 zapewniła marce przyszłość w następnym stuleciu.

Chrysler wkracza w XXI wiek

Fuzja stulecia, którą niewątpliwie było połączenie dwóch spółek motoryzacyjnych, dała początek niezliczonym spekulacjom co do przyszłości Chryslera. Niepotrzebnie, bo jak się okazało zarówno Chrysler jak i Daimler-Benz odnieśli niezliczone korzyści z połączenia, m.in.: wymianę informacji, technologii oraz opracowań projektowych, dzięki którym w XXI wieku postała wspaniała generacja modeli marki Chrysler, Dodge, Plymouth oraz Mercedes-Benz.

W roku 2000 marka zmodyfikowała wersję sportowego kabrioletu Chrysler Sebring. Nowy model zyskał m.in. wygłuszenie nadwozia, które obniża poziom hałasu i drgań podczas jazdy. Do rodziny Chryslera dołączył w roku 2001 ekscytujący PT Cruiser w wersji sedan, który stanowił nową propozycję w dziedzinie pojazdów wielofunkcyjnych. W roku 2005 Chrysler dodał do niego opcję soft-top tworząc PT Cruiser Cabrio.

2006 Chrysler Sebring Cabrio

2006 Chrysler Sebring Cabrio

2007 Chrysler Sebring

2007 Chrysler Sebring

2005-Chrysler PT Cruiser wnętrze

2005-Chrysler PT Cruiser wnętrze

2007 Chrysler PT Cruiser

2007 Chrysler PT Cruiser

2005 Chrysler PT Cruiser Cabrio

2005 Chrysler PT Cruiser Cabrio

W roku 2005 wróciła seria samochodów Chrysler 300, a w raz z nią napęd na tylne koła.

2005r. Chrysler 300

2005r. Chrysler 300

90 lat marki Chrysler

W dziejach Chryslera nie brakowało ekonomicznych wzlotów i upadków. Dzięki wysiłkom wielu ludzi, którzy przez lata hołdowali wyznawanej przez Waltera P. Chryslera zasadzie dążenia do doskonałości, firma za każdym razem podnosiła się z kryzysu, a na kartach historii zapisały się znakomite modele samochodów, będące świadectwem czasów, w których powstały. W roku 2009 bankructwo Chryslera potwierdził prezydent USA Barack Obama, a 20% akcji koncernu zostało przejęte przez włoskiego Fiata. W styczniu 2014r. nastąpiło całkowite przejęcie Chryslera przez Fiata, w wyniku którego nastąpiła reorganizacja spółki i utworzenie Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Tymczasem historia marki Chrysler pisze się dalej…

Ustawienia prywatności
Dealer samochodowy Poznań Voyager Group

Używamy ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów. Jeśli podejmiesz decyzję co do cookies (udzielisz zgodę lub nie), to zapamiętamy ją zapisując osobne cookie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie inne ciasteczka i skrypty będą używane, gdy udzielisz zgody. W każdej chwili możesz zmienić te ustawienia. Nie wpłynie to na twoją wizytę na stronie.

UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.

Monitorowanie i marketing

Administratorzy www.voyagergroup.pl wykorzystają pliki cookies do monitorowania statystyk i do marketingu wg zasad opisanych w Polityce prywatności.