Ostatnio przedstawiliśmy Państwu pierwszą część historii samochodów legendarnej włoskiej marki Alfa Romeo – złote lata technologii i osiągów. Dziś czas na jej drugą odsłonę, wkraczamy w lata 70, a co za tym idzie w okres pogłębiającego się kryzysu marki. Wszystkich Państwa zainspirowanych tą historią zapraszamy do salonu Alfa Romeo Voyager Group!
Alfa Romeo Alfetta
W 1972 roku do sprzedaży wprowadzony został pierwotnie następca Giulii, ale do 1978 roku produkowany równolegle z nią, model Alfetta. Samochód cechowało charakterystyczne dla Alfa Romeo doskonałe prowadzenie, a to za sprawą wykorzystania z tyłu zawieszenia de Dion i transosiowego układu napędowego Transaxle. Alfa Romeo znów technologicznie brylowała wśród konkurencji.
Alfa Romeo AlfaSud
W myśl polityki rządu Włoch odnośnie tworzenia nowych miejsc pracy na południu Włoch, Alfa Romeo wybudowała drugą fabrykę w Pomigliano d’Arco. Specjalnie z tej okazji skonstruowano i rozpoczęto tam produkcję nowego modelu z nowymi silnikami typu boxer – Alfa Romeo AlfaSud. Wszystkie te inwestycje sprawiły, że firma znalazła się pod kreską. Przyczynił się do tego także fakt, że marka w żadnym wypadku nie chciała wycofać się z wyścigów, w których wciąż odnosiła sukcesy.
Alfa Romeo Montreal
Pomimo, że trudna sytuacja finansowa Alfa Romeo wciąż się pogłębiała, marka nie zdecydowała się na porzucenie swojego charakteru, oszczędności technologiczne, przerwę w konstruowaniu nowych modeli i zaprzestanie oddziału w wydarzeniach motor sportowych. Wręcz przeciwnie. W roku 1970 zdecydowano się na produkcję modelu Alfa Romeo Montreal, wkraczając jednocześnie do najwyższego segmentu samochodów sportowych. Niestety, model ten pomimo zastosowania w nim doskonałej technologii, nie dorównywał konkurentom z Ferrari, Lamborghini czy Maserati.
Alfa Romeo Giulietta
Pojawiły się także problemy modelowe. O ile Alfetta i AlfaSud były modelami w miarę świeżymi, o tyle o produkowanej od 18 lat Giulii nie można już było tego powiedzieć. Ponadto, marce Alfa Romeo brakowało modelu flagowego, segment wyżej od Alfetty. Konieczne było uzupełnienie tych braków. W 1977 roku pojawił się następca Giulii, korzystając z tradycji nazwany Giulietta. Jej kanciasta linia nadwozia idealnie wpasowała się w modę pierwszej połowy lat 80. Wyjątkowe było także zastosowanie cynkowanej karoserii.
Alfa Romeo 6
W 1979 roku przyszedł czas na zaprezentowanie flagowej limuzyny Alfa Romeo 6. Alfy w zasadzie nie było stać na taką inwestycją, natomiast nie mogła sobie pozwolić na brak przedstawiciela w tym segmencie. 6 to kwintesencja marki, komfortowa, szybka i świetnie prowadząca się limuzyna, prze wielu porównywana z modelami Mercedesa.
Alfa Romeo 33
Lata 80. to najtrudniejszy okres w historii Alfa Romeo. Moce produkcyjne znacząco spadły, sytuacja finansowa marki była słaba, podobnie jak opinia o produktach Alfa Romeo. Jednakowoż, patrząc na gamę modelową, konieczny był dalszy rozwój. Pierwszym w kolejności modelem do zastąpienia był AlfaSud, stąd powstanie w 1983 roku samochodu Alfa 33, przednionapędowego kompaktu z silnikiem boxer, bazującego technologicznie na swoim poprzedniku.
Alfa Romeo 90
Alfetta po 12 latach produkcji także doczekała się następcy. Alfa Romeo 90 okazała się jednak jednym z największych niepowodzeń w historii marki Alfa Romeo. „Dziewięćdziesiątka” była, ze względu na braki finansowe, jedynie restylingiem Alfetty, ponadto nie spełniała oczekiwań rynku i często trapiły ją awarie. Po dwóch latach zaprzestano produkcji, w sprzedaży pozostała tylko zmodernizowana wersja Super 90.
Alfa Romeo 75
W połowie lat 80. unowocześniona została produkowana dopiero od 7 lat Alfa Romeo Giulietta. Karoseria stała się bardziej zwarta i agresywna, dlatego, zważywszy na poważną modernizację i jubileusz działalności firmy, zmieniono nazwę Giulietty na Alfa Romeo 75. Samochód cechowała lepsza jakość wykonania niż modelu 90, co zapewniło nowemu modelowi dość sporą popularność. Aby jednak zysk mógł naprawić sytuacje marki, cena musiałaby być zaporowa, dlatego model 75 sprzedawano na granicy opłacalności. Jak łatwo się domyślić, nie było to racjonalne posunięcie.
Fatalna sytuacja finansowa marki Alfa Romeo oraz małe sumy produkcyjne sprawiły, że w wyniku przetargu (w którym uczestniczył także Ford) od państwa markę odkupił koncern Fiat Auto.