Przyszedł czas na przybliżenie Państwu historii jednej z najsłynniejszych marek produkujących samochody – włoskiej Alfa Romeo. Zapraszamy do lektury pierwszej części tej pięknej historii motoryzacji – złotych lat technologii i osiągów! Kolejne części już wkrótce – zainspirowanych zapraszamy do naszego salonu Alfa Romeo Voyager Group!
Początki istnienia
Historia piękna w motoryzacji ma swój początek na przedmieściach Mediolanu, w miasteczku Portello. Właśnie tam w 1909 roku okoliczni przedsiębiorcy z Lombardii wykupili zakład Darracq, zajmujący się montażem samochodów tejże marki. W krótkim czasie zmieniono nazwę fabryki na Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili (A.L.F.A.) i stworzono nowe logo, składające się z herbu Mediolanu – czerwonego krzyża na białym tle i godła książąt Viscontich – węża w koronie połykającego dziecko (Saracena). 1910 rok przyniósł pierwszy model marki, 24HP, stworzony z myślą o słynnym wyścigu Targa Florio. To pokazuje, że ALFA od samego początku związana była ze sportem motorowym. Kłopoty finansowe sprawiły, że fabrykę w 1915 roku kupił przemysłowiec Nicola Romeo, który to po I wojnie światowej zmienił nazwę zakładu na Alfa Romeo.
Alfa Romeo 1900
W powojennym okresie nie było lepszych możliwości promocji samochodów niż udział w wyścigach, dlatego Alfa Romeo w śmiały sposób rozwijała się i korzystała ze swojego sportowego charakteru. Jest on domeną marki po dziś dzień, natomiast w 1933 roku, gdy fabryka została znacjonalizowana, położono nacisk na zwiększenie produkcji samochodów, właśnie kosztem udziału w wyścigach. Alfa Romeo musiała się z nich po prostu wycofać. Co ciekawe, ówczesne samochody wyścigowe marki otrzymał kierowca zespołu Alfy, Enzo Ferrari, który dzięki doświadczeniu zdobytemu w Alfa Romeo, założył w Modenie firmę Scuderia Ferrari. Po II wojnie światowej, korzystając ze środków pieniężnych pochodzących z Planu Marshalla, kontynuowano rozwój przedsiębiorstwa oraz powrócono do sportu motorowego, w tym także do Formuły 1. Alfa Romeo w tamtym czasie kojarzona była zupełnie inaczej niż ma to miejsce teraz. Przez zwykłych ludzi postrzegana była jako marka utytułowana w sporcie, produkująca niszowe samochody dla nielicznych (jak dziś np. Ferrari). Aby Alfa Romeo mogła się jeszcze szybciej rozwijać, koniecznym było trafienie z produktem właśnie do tych zwykłych ludzi, stworzenie samochodu dla niższych warstw społecznych, takiego, który spełni ciągle rosnące oczekiwania i wymagania szybko bogacących się powojennych społeczeństw. Konieczne było także uruchomienie produkcji seryjnej. Tak właśnie powstał samochód łączący najlepsze cechy marki, czyli sportowe osiągi i śmiałe rozwiązania technologiczne z masowo produkowaną konstrukcją i niższą ceną. W 1951 roku na rynek wprowadzony został model Alfa Romeo 1900.
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo 1900 i cała seria modeli na niej opartych (powstało wiele odmian modelu 1900 – wersji nadwozia, silnikowych i wyposażenia) okazała się samochodem bardzo szybkim i mocnym, ale co najważniejsze trwałym i wyjątkowo niezawodnym. Model wpisywał się także idealnie w DNA marki, a świadczy o tym hasło reklamowe Alfa Romeo 1900: „Sedan rodzinny, który wygrywa wyścigi”. Jeszcze bardziej udana konstrukcją był pojazd usytuowany o segment niżej od modelu 1900 – Alfa Romeo Giulietta. Lata 50. XX wieku to niewątpliwie wielki sukces Alfa Romeo.
Alfa Romeo Giulia
W lata 60. Marka weszła modelem Alfa Romeo Giulia. Doskonały, bardzo szybki samochód, przy projektowaniu którego Alfa jako pierwszy producent korzystała z powszechnie dziś wykorzystywanego tunelu aerodynamicznego. Wszystko to w imię jeszcze lepszych osiągów samochodu. Giulia była kolejnym dopracowanym i solidnym modelem, a świadczy o tym fakt, iż produkowana była aż przez 18 lat.
Alfa Romeo Spider
Giulia nie jest jednak rekordzistką jeśli chodzi o okres produkcji jednego modelu tej marki. Alfa Romeo Spider, która zadebiutowała w 1966 roku była produkowana w niezmienionej karoserii do 1994/1995 roku.