Historia modeli marki Alfa Romeo – część pierwsza

Przyszedł czas na przybliżenie Państwu historii jednej z najsłynniejszych marek produkujących samochody – włoskiej Alfa Romeo. Zapraszamy do lektury pierwszej części tej pięknej historii motoryzacji – złotych lat technologii i osiągów! Kolejne części już wkrótce – zainspirowanych zapraszamy do naszego salonu Alfa Romeo Voyager Group!

 

Początki istnienia

Historia piękna w motoryzacji ma swój początek na przedmieściach Mediolanu, w miasteczku Portello. Właśnie tam w 1909 roku okoliczni przedsiębiorcy z Lombardii wykupili zakład Darracq, zajmujący się montażem samochodów tejże marki. W krótkim czasie zmieniono nazwę fabryki na Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili (A.L.F.A.) i stworzono nowe logo, składające się z herbu Mediolanu – czerwonego krzyża na białym tle i godła książąt Viscontich – węża w koronie połykającego dziecko (Saracena). 1910 rok przyniósł pierwszy model marki, 24HP, stworzony z myślą o słynnym wyścigu Targa Florio. To pokazuje, że ALFA od samego początku  związana była ze sportem motorowym. Kłopoty finansowe sprawiły, że fabrykę w 1915 roku kupił przemysłowiec Nicola Romeo, który to po I wojnie światowej zmienił nazwę zakładu na Alfa Romeo.

Pierwsze Logo Alfa Romeo plakietka

Pierwsze Logo Alfa Romeo z 1933 roku.
Autor: Brian Snelson

 

Alfa Romeo 1900

W powojennym okresie nie było lepszych możliwości promocji samochodów niż udział w wyścigach, dlatego Alfa Romeo w śmiały sposób rozwijała się i korzystała ze swojego sportowego charakteru. Jest on domeną marki po dziś dzień, natomiast w 1933 roku, gdy fabryka została znacjonalizowana, położono nacisk na zwiększenie produkcji samochodów, właśnie kosztem udziału w wyścigach. Alfa Romeo musiała się z nich po prostu wycofać. Co ciekawe, ówczesne samochody wyścigowe marki otrzymał kierowca zespołu Alfy, Enzo Ferrari, który dzięki doświadczeniu zdobytemu w Alfa Romeo, założył w Modenie firmę Scuderia Ferrari. Po II wojnie światowej, korzystając ze środków pieniężnych pochodzących z Planu Marshalla, kontynuowano rozwój przedsiębiorstwa oraz powrócono do sportu motorowego, w tym także do Formuły 1. Alfa Romeo w tamtym czasie kojarzona była zupełnie inaczej niż ma to miejsce teraz. Przez zwykłych ludzi postrzegana była jako marka utytułowana w sporcie, produkująca niszowe samochody dla nielicznych (jak dziś np. Ferrari). Aby Alfa Romeo mogła się jeszcze szybciej rozwijać, koniecznym było trafienie z produktem właśnie do tych zwykłych ludzi, stworzenie samochodu dla niższych warstw społecznych, takiego, który spełni ciągle rosnące oczekiwania i wymagania szybko bogacących się powojennych społeczeństw. Konieczne było także uruchomienie produkcji seryjnej. Tak właśnie powstał samochód łączący najlepsze cechy marki, czyli sportowe osiągi i śmiałe rozwiązania technologiczne z masowo produkowaną konstrukcją i niższą ceną. W 1951 roku na rynek wprowadzony został model Alfa Romeo 1900.

Alfa Romeo 1900 na wystawie w Museo Storico Alfa Romeo

Alfa Romeo 1900 na wystawie w Museo Storico Alfa Romeo
Autor: Cloverleaf II

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo 1900 i cała seria modeli na niej opartych (powstało wiele odmian modelu 1900 – wersji nadwozia, silnikowych i wyposażenia) okazała się samochodem bardzo szybkim i mocnym, ale co najważniejsze trwałym i wyjątkowo niezawodnym. Model wpisywał się także idealnie w DNA marki, a świadczy o tym hasło reklamowe Alfa Romeo 1900: „Sedan rodzinny, który wygrywa wyścigi”. Jeszcze bardziej udana konstrukcją był pojazd usytuowany o segment niżej od modelu 1900 – Alfa Romeo Giulietta. Lata 50. XX wieku to niewątpliwie wielki sukces Alfa Romeo.

Alfa Romeo Giulietta 1955-1964

Alfa Romeo Giulietta 1955-1964 Źródło: www.alfaromeopress.com

 

Alfa Romeo Giulia

W lata 60. Marka weszła modelem Alfa Romeo Giulia. Doskonały, bardzo szybki samochód, przy projektowaniu którego Alfa jako pierwszy producent korzystała z powszechnie dziś wykorzystywanego tunelu aerodynamicznego. Wszystko to w imię jeszcze lepszych osiągów samochodu. Giulia była kolejnym dopracowanym i solidnym modelem, a świadczy o tym fakt, iż produkowana była aż przez 18 lat.

Alfa Romeo Giulia Berlina 1961-1978

Alfa Romeo Giulia Berlina 1961-1978
Źródło: www.alfaromeopress.com

Alfa Romeo Giulia Berlina

Alfa Romeo Giulia Berlina
Autor: Charles01

 

Alfa Romeo Spider

Giulia nie jest jednak rekordzistką jeśli chodzi o okres produkcji jednego modelu tej marki. Alfa Romeo Spider, która zadebiutowała w 1966 roku była produkowana w niezmienionej karoserii do 1994/1995 roku.

Alfa Romeo Duetto Spider 1967

Alfa Romeo Duetto Spider 1967
Autor: John Filiss

 

 

Ustawienia prywatności
Dealer samochodowy Poznań Voyager Group

Używamy ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów. Jeśli podejmiesz decyzję co do cookies (udzielisz zgodę lub nie), to zapamiętamy ją zapisując osobne cookie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie inne ciasteczka i skrypty będą używane, gdy udzielisz zgody. W każdej chwili możesz zmienić te ustawienia. Nie wpłynie to na twoją wizytę na stronie.

UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.

Monitorowanie i marketing

Administratorzy www.voyagergroup.pl wykorzystają pliki cookies do monitorowania statystyk i do marketingu wg zasad opisanych w Polityce prywatności.