Wkraczamy w trzecią i zarazem ostatnią część historii samochodów włoskiej marki Alfa Romeo! Przyszedł czas na prześledzenie okresu po przejęciu jej przez koncern Fiat Auto, trwającego aż do dziś! Podróż tę rozpoczniemy w drugiej połowie lat 80. i dojedziemy wspólnie z Państwem aż do aktualnej gamy Alfa Romeo. Wszystkich Państwa, których zainspiruje ta piękna historia, zapraszamy do wymiany spostrzeżeń w naszym salonie Alfa Romeo Voyager Group!
Alfa Romeo 164
W kolaboracji z Fiat Auto Alfa Romeo powoli zaczęła się odradzać. Z pewnością miała ułatwioną sytuacje w konstruowaniu nowych modeli, ponieważ nowa Alfa Romeo 164 powstała na tej samej płycie podłogowej co Lancia Thema, Fiat Croma i Saab 9000. Zmniejszało to także koszty produkcji.
Alfa Romeo 155
Kolejnym nowym modelem była Alfa Romeo 155, debiutująca w 1992 roku. Miała ona wspólna płytę podłogową z Fiatem Tempra i Lancią Dedra. Rozpoczęła się era przednionapędowych samochodów marki. W przypadku Alfy 155 warto przypomnieć jej słynną wersję 155 2.5 V6 TI, przeznaczoną do wyścigów, która wygrała Mistrzostwa Niemieckich Samochodów Turystycznych (DTM), deklasując Mercedesa.
Alfa Romeo GTV/Spider
W 1994 roku zaprezentowane zostały dwa modele, coupe/roadster Alfa Romeo GTV/Spider oraz kompaktowa Alfa Romeo 145/146. Tymi modelami marka pożegnała się z silnikami typu boxer.
Alfa Romeo 145/146
Alfa Romeo 156
Koniec lat 90. to rozpoczęcie procesu zastępowania obecnych modeli nowymi generacjami. Pierwszą z nich była Alfa Romeo 156, zastępująca model 155. Świeże wejście w opływowe karoserie, takie od teraz miały być Alfy. Warto dodać, że Alfa Romeo 156 zdobyła tytuł Car of The Year 1998, zdobywając drugi w historii wynik punktowy plebiscytu – 464 pkt. W tym modelu pojawiła się także odmiana w nadwoziu typu kombi, nazwana Sportwagon, później uterenowiona wersja Crosswagon z napędem 4×4. Najmocniejszą odmianą Alfa Romeo 156 była wersja GTA, wyposażona w silnik 3.2 V6 Busso. Facelifting modelu miał miejsce w 2003 roku.
Alfa Romeo 166
W 1998 roku przyszedł czas na zastąpienie flagowej limuzyny 164 modelem Alfa Romeo 166. Ekstrawagancki, odważny design, pasujący do DNA Alfy, został nieco złagodzony po modernizacji w roku 2003.
Alfa Romeo 147
Rok 2000 to zastępujący 145/146 kompaktowy model 147. Zdobył on w 2001 roku tytuł Car of The Year 2001 wynikiem 235 pkt. Najmocniejsza wersja modelu 147 wyposażona w silnik Busso, podobnie jak Alfa 156, nosiła oznaczenie GTA. Facelifting modelu miał miejsce w 2004 roku.
Alfa Romeo GT
W 2004 roku zaprezentowane zostało piękne, 5-miejscowe coupe Alfa Romeo GT, oparte na modelu 147, z zewnątrz zaprojektowane przez studio Bertone.
Alfa Romeo 159/Brera/Spider
W 2006 roku na świat przyszedł model Alfa Romeo 159, zastępując 156. Odważny, lecz zjawiskowy włoski design to znak szczególny tego modelu, który nawet dziś, po 12 latach od premiery, ani trochę się nie zestarzał. Alfa Romeo 159 produkowana była zarówno w wersji sedan, jak i kombi Sportwagon. Prawie równocześnie ze 159 zaprezentowane zostały modele Brera/Spider, zastępujące model GTV/Spider.
Alfa Romeo MiTo
Rok 2008 to debiut Alfa Romeo w segmencie B. Mały hatchback MiTo, co charakterystyczne dla marki, również miał odważnie narysowana karoserię, pełną włoskiej finezji i smaku. Nazwa modelu to skrót nazw dwóch miast, w których jest produkowany, Mediolanu (Milano) i Turynu (Torino). MiTo występowała również w najmocniejszej wersji Quadrifoglio Verde.
Alfa Romeo 8C Competizione
Warto wspomnieć o sportowym coupe marki, zaprezentowanym w 2008 roku i produkowanym tylko do 2010. Alfa Romeo 8C Competizione to sportowy samochód wyposażony w silnik V8 o mocy 450KM. Postała również wersja Spider. Model 8C jest obecnie niezwykle trudny do znalezienia na rynku wtórnym, a ze względu na swoja wyjątkowość i tylko 500 wyprodukowanych sztuk, jego cena sięga nawet kilku milionów złotych.
Alfa Romeo Giulietta
W roku 2010 zastąpiono kompaktowy model 147 modelem nazwanym Alfa Romeo Giulietta, nawiązując do historycznych modeli marki. Najmocniejsza wersja modelu, wyposażona w 240-konny silnik 1.75 TBi, oznaczona została symbolem czterolistnej koniczyny i nazwą Quadrifoglio Verde. Było to bezpośrednie nawiązanie i powrót do sportowej historii marki, gdyż właśnie symbolem koniczyny oznaczane były samochody wyścigowe Alfa Romeo.
Alfa Romeo Giulia
Gdy w roku 2012 zakończono produkcję modelu 159, Alfa przez kilka lat nie miała reprezentanta w klasie średniej. Uległo to zmianie w roku 2015, kiedy to zaprezentowana została Alfa Romeo Giulia, model śmiało wkraczający w segment klasy średniej, mocno aspirujący swoim wykończeniem i właściwościami jezdnymi do klasy premium, standartowo wyposażony w napęd na tylną oś. Najmocniejsza wersja, wyposażona w silnik 2.9 V6 510KM, oznaczona została symbolem czterolistnej koniczyny i nazwą Quadrifoglio (Q).
Alfa Romeo Stelvio
Nowością dla marki Alfa Romeo było wkroczenie w roku 2016 w bardzo popularny segment aut typu SUV. Alfa Romeo Stelvio, spokrewniona z modelem Giulia, nakreśliła nowe standardy w segmencie, jeśli chodzi o design i sposób prowadzenia samochodu, a był to dopiero pierwszy ich samochód tego typu! Stelvio także doczekało się wersji Quadrifoglio, wyposażonej w silnik znany już z Giulii Q, czyli 2.9 V6 510KM. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio jest rekordzistą segmentu SUV jeśli chodzi o najszybszy czas pokonania jednego okrążenia słynnej północnej pętli toru Nurburgring, dokonała tego w czasie 7:51.7 minuty.
Patrząc na historię marki Alfa Romeo nie sposób nie odnotować jej znaczącej, poważnej roli w sporcie motorowym. Wszelkie doświadczenia pochodzące z tras wyścigów przekładane były na samochody seryjne, stąd sportowy charakter, mocne silniki i znakomite prowadzenie, pozwalające kierowcy poczuć jedność ze swoim samochodem. Taka opinia, będąca jednocześnie faktem, trwała w każdym wyprodukowanym modelu, a Alfa Romeo słynna jest z tych cech po dziś dzień. Żywa legenda, która pozwala kierowcy odnaleźć w Alfie wszystko to, czego można oczekiwać od samochodu, do tego we włoski, wykwintny sposób.