Mazda MX-5, najpopularniejszy roadster świata kończy właśnie 30lat. Z tej okazji warto przybliżyć nietuzinkową historię powstania tego kultowego modelu, bowiem MX-5, to samochód, który wymyślił dziennikarz, a zbudowali Japończycy.
Choć debiut MX-5 datuje się na rok 1989, jego legenda rozpoczyna się znacznie wcześniej. Na początku lat osiemdziesiątych Robert Hall, wydawca gazety Automotive News spotkał się z prezesem Mazdy, Kenichim Yamamoto. Po kilkudziesięciu minutach wspólnej rozmowy, dyskusja zatrzymała się na temacie rozwoju motoryzacji w dwóch ostatnich dekadach XX wieku. Hall napomknął o dwuosobowym kabriolecie, którym próbował zainteresować Yamamoto. Naszkicował na kartce własną wizję tego samochodu przyszłości. Yamamoto uśmiechnął się, kartkę schował do kieszeni i… podziękował za mile spędzony czas.
Po dwóch latach Yamamoto zobaczył na firmowym parkingu Triumpha Spitfire´a – samochód swojego pracownika. Pan Prezes nie mógł sobie odmówić przejażdżki, po której natychmiast zlecił opracowanie prototypu auta i to aż w trzech biurach projektowych – w Hiroszimie, Tokio i Los Angeles. Jak głosi legenda Jak głosi legenda, do wszystkich trzech wysłał również kartkę, którą kilką dwa lata wcześniej dostał od Halla. Pierwsze projekty przyszłego MX-5 powstały w 1984 roku.
Krótko mówiąc Mazda MX-5 narodziła się dzięki fascynacji Japończyków brytyjskimi samochodami sportowymi, ich lekkością i przyjemnością którą dawały w czasie jazdy. To był punkt wyjścia – wziąć to, co najlepsze i poprawić co się da. W efekcie prac powstał niewielki, mierzący 397 cm długości roadster z umieszczonym wzdłużnie 4-cylindrowym silnikiem i napędem na tylną oś. Nowy roadster zadebiutował w 1989 r. na salonie w Chicago. Model, który u nas znany jest jako MX-5, na inne rynki wprowadzono pod innymi nazwami. W Stanach Zjednoczonych dwuosobowe auto znane jest jako Mazda MX-5 Miata, natomiast w Japonii początkowo pojazd sprzedawany był pod nazwą Eunos Roadster.
Mazda MX-5 przyjęła się doskonale! Przez pierwsze miesiące fabryka nie nadążała z produkcją. Model ten zdobył serca wielu kierowców na całym świecie, szybko stał się liderem pod względem wielkości sprzedaży dwuosobowych samochodów sportowych, zaowocowało to również wpisaniem do Księgi Rekordów Guinnessa w 2000 roku. Japoński roadster szybko został okrzyknięty jednym z najlepszych aut w historii.
W 1998 roku pojawiła się II generacja MX-5 (NB). Zaprezentowana na Tokyo Motor Show nowa generacja japońskiego roadstera w dalszym ciągu w znacznym stopniu bazowała na rozwiązaniach technicznych poprzednika. Jej wymiary zewnętrzne różniły się w bardzo niewielkim stopniu, a rozstaw osi wynoszący 227 cm pozostał niezmieniony.
W 2005 r na rynku pojawiła się III generacja (NC) Mazdy MX-5. Tym razem samochód miał znacznie mniej wspólnego z poprzednikiem niż modele I i II generacji. MX-5 (NC) powstała na nowej płycie podłogowej, będącej w istocie skróconą platformą modelu RX-8. Pociągnęło to za sobą zmiany w zawieszeniu. III generacja Miaty doczekała się układu wielowahaczowego. Największą zmianą było wprowadzenie do sprzedaży wariantu, , który Japończycy nazywali PRHT (Power Retractable Hard Top) lub po prostu Roadster Coupe. Charakteryzował się on sztywnym dachem, który można było schować.Historia oferowanej dziś IV generacji kultowej Mazdy rozpoczęła się w 2014 r. Auto zostało zbudowane zgodnie z językiem stylistycznym marki KODO. Pojazd w przeciwieństwie do poprzednich generacji nie jest ich ewolucją lecz zupełnie nową konstrukcją. Samochód jest 100 kg lżejszy od poprzednika oraz sztywniejszy i odporniejszy na uderzenia. Samochód wykorzystuje technologię SkyActive. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji nowa MX-5 ma klasyczny, materiałowy dach. Po 30 latach i ponad milionie sprzedanych egzemplarzy, Mazda MX-5 stała się czymś więcej niż tylko udaną konstrukcją. Należy teraz do fanów z całego świata, którzy zawsze wspierali ewolucję tego modelu. Aby wyrazić swoją wdzięczność i uczcić okrągłe urodziny, przygotowana została edycja limitowana w kolorze nadwozia Racing Orange.Zaprezentowana po raz pierwszy podczas Chicago Auto Show w 1989 roku, MX-5 odniosła natychmiastowy sukces. Trzy dekady i cztery generacje później wciąż niepodzielnie dominuje na rynku roadsterów.