7 lipca 2021r. w Dubaju marka Jeep zaprezentowała Gladiatora Sand Runner – samochód stworzony do jazdy na pustyni. Renomowany system 4×4 i znaczące ulepszenia zawieszenia zdały wymagający test na piasku i pustynnym terenie, dzięki czemu Gladiator Sand Runner jest pierwszym Jeepem na Bliskim Wschodzie, który otrzymał znaczek „Desert Rated”.
Jeep Gladiator Sand Runner – specjalna technologia
Opracowane i przetestowane w trudnych, pustynnych warunkach Jeepy Gladiator Sand Runner wyposażone są w nowe, specjalnie dostosowane wewnętrzne amortyzatory FOX 64 mm (2,5 cala), przednie hydrauliczne odbojniki FOX, wzmocnioną ramę oraz 25 mm podniesione zawieszenie. Ponadto posiadają mocniejsze osie z żeliwnymi zwrotnicami, agresywne fotele ze zintegrowanym górnym podparciem oraz 33-calowe opony.
Amortyzatory FOX zawierają wewnętrzne kanały, które poprzez regulowane porty pozwalają płynowi ominąć tłok podczas ruchu zawieszenia. W rezultacie podczas ekstremalnej jazdy terenowej siła tłumienia może zostać zwiększona. Zewnętrzne zbiorniki amortyzatorów z przodu i tyłu utrzymują chłodzenie płynu w amortyzatorach. Tym samym, zapobiegają jego zanikowi podczas długiej i szybkiej jazdy przez gorącą pustynię.
Przednie hydrauliczne odbojniki FOX dodają dodatkowej siły tłumienia, gdy zawieszenie osiągnie maksymalną kompresję, by złagodzić uderzenie i zapobiec upadkowi pojazdu.
Za sprawą „magicznego” przycisku Off-Road Plus kierowca przenosi Gladiatora na wyższy poziom przyczepności. Wciśnięcie przycisku uruchamia regulację przepustnicy, punktów zmiany biegów i kontroli trakcji. Dzięki temu uzyskuje się najwyższą wydajność podczas przejazdów z większą prędkością na terenie piaszczystym oraz podczas jazdy na miękkim piasku i skałach przy niskiej prędkości. Ponadto po raz pierwszy w Jeepie tryb jazdy Off-Road Plus w modelu Gladiator Sand Runner umożliwia kierowcy zablokowanie tylnej osi przy dużych prędkościach w wysokim przełożeniu 4H (tj. podczas jazdy z napędem na cztery koła).
Moc i osiągi „pustynnego” Jeepa
Jeep Gladiator Sand Runner posiada ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów z silnikiem Pentastar V-6, który zapewnia moc 285 koni i 260 Nm. momentu obrotowego. Imponujący współczynnik pełzania 52,6:1 ułatwia wspinanie się po wydmach lub pokonywanie wszelkich przeszkód na szlaku.
Jeep Gladiator Sand Runner Desert Rated
Całkowicie nowe oznaczenie „Desert Rated” jest pierwszym tego typu wyróżnieniem dla Jeepa. Pojazdy Desert oceniane są na najwyższym poziomie pod względem szybkości, zdolności terenowych i osiągów w wyczerpujących pustynnych i piaszczystych terenach.
Kontrola jazdy i stabilność – dzięki innowacyjnemu, pustynnemu zawieszeniu Gladiator Sand Runner radzi sobie z piaszczystym terenem bez uszczerbku dla kontroli jazdy i komfortu.
Trakcja – dzięki kontrolowanemu zarządzaniu momentem obrotowym Gladiator Sand Runner bez problemu pokonuje nieprzewidywalne powierzchnie, jak piasek, skały czy luźny kurz.
Prześwit – najlepszy w swojej klasie kąt natarcia 44,07 stopnia, kąt rampowy 20,9 stopnia, kąt zejścia 25,5 stopnia i prześwit 295 mm (11,6) cala wzmacniają terenowe referencje Gladiatora.
Zwrotność – zwinne i responsywne prowadzenie podczas pędzenia przez pustynię i pokonywania ekstremalnych kątów.
Pustynna sprawność – Sand Runner bez trudu wytrzymuje ekstremalne temperatury, gruboziarnisty piasek, luźny żwir i inwazyjny pył, które często towarzyszą surowym, pustynnym środowiskom.
Wygląd to nie wszystko, ale …
Wewnątrz kabiny „pustynny Gladiator” ma bardziej agresywne fotele przednie ze zintegrowanymi górnymi podparciami. To rozwiązanie pozwala wygodnie „trzymać” pasażerów na miejscu podczas szybkiej jazdy w terenie. Ulepszone fotele dostępne są ze skóry lub tkaniny z pomarańczowymi przeszyciami i wyszytym logo Sand Runner.
Charakterystyczne elementy Sand Runner to plakietki zewnętrzne, pomarańczowe haki holownicze i koła 17×7,5 cala oraz opcjonalnie – wytrzymałe stopnie boczne Jeep Performance Parts.
Źródło: www.media.stellantis.com