Samochód marki Jeep od zawsze kojarzony był i będzie z samochodem o niezrównanych możliwościach poruszania się w terenie. Zawdzięcza to przede wszystkim znakomitym wynalazkom techniki – wśród nich znalazły się systemy napędu 4×4, które dają możliwość dostosowania dynamiki jazdy do nawierzchni, po której jedzie nasze auto.
Systemy napędu 4×4 w przeszłości
Koniec lat 40-tych przyniósł nam upragniony napęd na 4 koła – model Jeep Station Wagon z napędem 4×4, protoplasta dzisiejszych SUV wprowadzony został w 1949 r. Samochód oparty był na konstrukcji zewnętrznej modelu 4x2UtilityWagon. Jeep Station Wagon był bardzo popularny wśród ludności cywilnej ze względu na swoją ogromną użyteczność.
Jako samochód, obecnie powiedzielibyśmy – kombi, był bardzo pojemny i w związku z tym cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród typowych amerykańskich rodzin. Wersja 4×4 natomiast sprawiła, że stał się on również bardzo popularny w armii i świetnie wykorzystywany był do celów wojskowych. Warto wspomnieć, że samochód osiągał prędkość 60 mil na godzinę, jadąc po drogach pokrytych różną nawierzchnią.
Pierwszy, całkowicie automatyczny system napędu 4×4 w samochodach Jeep pojawił się w roku 1972, jako tzw. Quadra-Trac®. Było to całkowicie nowatorskie rozwiązanie fabryki Jeep’a. System pojawił się na wyposażeniu modelu Jeep Wagoneer i był połączony z automatyczną skrzynią biegów.
Kontynuacją zapoczątkowanych już rozwiązań technologicznych systemu Quadra-Trac® są dwa nowe: Quadra-Trac II i Quadra-Drive II.
Jeep Grand Cherokee i systemy napędu 4×4 Quadra-Trac II i Quadra-Drive II
Zastosowane w Grand Cherokee dwa systemy napędu 4×4 w zasadzie składają się z podstawowego tego samego elementu, tzn. zespołu przekładni typu aktywnego MP3023, o dwóch przełożeniach. Różnica polega na tym, że system Quadra-Drive II składa się z dodatkowego elementu tzw. ELSD na oś tylną (elektronicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu).
Przekładnia MP3023 zapewnia sterowanie aktywnym napędem. Rozdziela ona moment obrotowy na oś przednią i tylną, zmieniając moment osi przedniej za pomocą pakietu sprzęgła kontrolowanego elektronicznie. Zaletą przekładni jest przede wszystkim to, że aktywny system napędu integralnego interweniuje w razie potrzeby bez konieczności reakcji kierowcy. Ponadto kontroluje w sposób ciągły i wyprzedza natychmiast poślizg (rozdzielając odpowiednio moment obrotowy, gdy okaże się to konieczne). Co więcej – nie wymaga obsługi i posiada tryb luzu pozwalający na holowanie na płaskiej drodze.
Dwustopniowa skrzynka rozdzielcza systemu Quadra-Trac II „zbiera” sygnały z różnych czujników systemu, aby możliwie niezwłocznie wykryć i przeciwdziałać poślizgowi kół. Natomiast system Quadra-Drive II rozpoznaje poślizg danego koła i płynnie przekazuje moc na inne koła zachowujące przyczepność do podłoża. W pewnych przypadkach system ten jest zdolny jest do „przewidywania” zaniku trakcji i aktywnego minimalizowania lub eliminacji tego zjawiska.