Jeep Grand Cherokee i dwa systemy napędu 4×4

Samochód marki Jeep od zawsze kojarzony był i będzie z samochodem o niezrównanych możliwościach poruszania się w terenie. Zawdzięcza to przede wszystkim znakomitym wynalazkom techniki – wśród nich znalazły się systemy napędu 4×4, które dają możliwość dostosowania dynamiki jazdy do nawierzchni, po której jedzie nasze auto.

Systemy napędu 4×4 w przeszłości

Koniec lat 40-tych przyniósł nam upragniony napęd na 4 koła – model Jeep Station Wagon z napędem 4×4, protoplasta dzisiejszych SUV wprowadzony został w 1949 r. Samochód oparty był na konstrukcji zewnętrznej modelu 4x2UtilityWagon. Jeep Station Wagon był bardzo popularny wśród ludności cywilnej ze względu na swoją ogromną użyteczność.

Jeep Station Wagon i systemy napędu 4x4

Jako samochód, obecnie powiedzielibyśmy – kombi, był bardzo pojemny i w związku z tym cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród typowych amerykańskich rodzin. Wersja 4×4 natomiast sprawiła, że stał się on również bardzo popularny w armii i świetnie wykorzystywany był do celów wojskowych. Warto wspomnieć, że samochód osiągał prędkość 60 mil na godzinę, jadąc po drogach pokrytych różną nawierzchnią.

title="Jeep Station Wagon i jego użyteczność oraz systemy napędu 4x4"

Pierwszy, całkowicie automatyczny system napędu 4×4 w samochodach Jeep pojawił się w roku 1972, jako tzw. Quadra-Trac®. Było to całkowicie nowatorskie rozwiązanie fabryki Jeep’a. System pojawił się na wyposażeniu modelu Jeep Wagoneer i był połączony z automatyczną skrzynią biegów.

Jeep Custom Wagoneer i systemy napędu 4x4

Kontynuacją zapoczątkowanych już rozwiązań technologicznych systemu Quadra-Trac® są dwa nowe: Quadra-Trac II i Quadra-Drive II.

Jeep Grand Cherokee i systemy napędu 4×4 Quadra-Trac II i Quadra-Drive II

Zastosowane w Grand Cherokee dwa systemy napędu 4×4 w zasadzie składają się z podstawowego tego samego elementu, tzn. zespołu przekładni typu aktywnego MP3023, o dwóch przełożeniach. Różnica polega na tym, że system Quadra-Drive II składa się z dodatkowego elementu tzw. ELSD na oś tylną (elektronicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu).

Jeep Grand Cherokee ELSD  systemy napędu 4x4

Przekładnia MP3023 zapewnia sterowanie aktywnym napędem. Rozdziela ona moment obrotowy na oś przednią i tylną, zmieniając moment osi przedniej za pomocą pakietu sprzęgła kontrolowanego elektronicznie. Zaletą przekładni jest przede wszystkim to, że aktywny system napędu integralnego interweniuje w razie potrzeby bez konieczności reakcji kierowcy. Ponadto kontroluje w sposób ciągły i wyprzedza natychmiast poślizg (rozdzielając odpowiednio moment obrotowy, gdy okaże się to konieczne). Co więcej – nie wymaga obsługi i posiada tryb luzu pozwalający na holowanie na płaskiej drodze.

Systemy napędu 4x4 Jeep
Dwustopniowa skrzynka rozdzielcza systemu Quadra-Trac II „zbiera” sygnały z różnych czujników systemu, aby możliwie niezwłocznie wykryć i przeciwdziałać poślizgowi kół. Natomiast system Quadra-Drive II rozpoznaje poślizg danego koła i płynnie przekazuje moc na inne koła zachowujące przyczepność do podłoża. W pewnych przypadkach system ten jest zdolny jest do „przewidywania” zaniku trakcji i aktywnego minimalizowania lub eliminacji tego zjawiska.

Ustawienia prywatności
Dealer samochodowy Poznań Voyager Group

Używamy ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów. Jeśli podejmiesz decyzję co do cookies (udzielisz zgodę lub nie), to zapamiętamy ją zapisując osobne cookie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie inne ciasteczka i skrypty będą używane, gdy udzielisz zgody. W każdej chwili możesz zmienić te ustawienia. Nie wpłynie to na twoją wizytę na stronie.

UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.

Monitorowanie i marketing

Administratorzy www.voyagergroup.pl wykorzystają pliki cookies do monitorowania statystyk i do marketingu wg zasad opisanych w Polityce prywatności.