Jeepy na wojnie – odważne i pomocne

Opisując historię Jeepa nie można pominąć wojennych opowieści. Te łatwe w obsłudze i proste w budowie samochody podczas II wojny światowej dały z siebie więcej, niż się po nich spodziewano. Prosto z fabryki – na front, a tam wyposażone w ciężkie karabiny maszynowe, przeciążone amunicją oraz paliwem wdzierały się na tyły wroga siejąc zniszczenie. Jeepy robił wrażenie na wszystkich. Wykorzystywane przez brytyjski oddział specjalny SAS podczas jednej z akcji w Afryce Północnej zdołały wedrzeć się w głąb niemieckiego lotniska i zniszczyć wszystkie niemieckie samoloty bez strat własnych. Ze strony niemieckiej padł wówczas rozkaz, by je przechwytywać i wykorzystywać zamiast swoich pojazdów.

Jeepy na wojnie znosiły wszystko

ekstremalne warunki pogodowe, morderczą eksploatację, cierpiały od kul, pocisków i bomb. Zastępowały zniszczone lokomotywy – dla zachowania ciągłości zaopatrzenia na froncie, na Filipinach, wczesne modele ćwierćtonówek, wyposażone w koła ze stalowym wieńcem ciągnęły 20-tonowe wagony z amunicją.

Jeep Willys MB

Jeep Willys MB objeżdża pole minowe błotnistą drogą w okolicach Pratelli we Włoszech
Żródło: Jim Allen

Podczas jednej z najgorszych zim II wojny światowej oprócz walki z wrogiem pomagały żołnierzom również we walce z błotem i powodziami.

Jeepy podbijały serca

do tego stopnia, że jeden z modeli (Old-Faithful) dosłużył się oficjalnego medalu „Purple Heart”, po tym, jak został ciężko poturbowany w dwóch desantach na Pacyfiku.

„Wojna składała się z bitew. Jeep tam był, gdzie rozgrywały się bitwy. Mogły to być pola, góry, lasy, wody. Błoto, śnieg, dżungle, pustynie – tam, gdzie inny pojazd ugrzązłby na pewno.” Moses Ludel -The Jeep Owner’s Bible

„Podczas II wojny światowej auta te zabiły niemal tylu ludzi, co inne rodzaje broni. Trzeba jeździć nimi z należytym respektem” Bill Mauldin

 

Trochę spraw technicznych

W listopadzie 1940 roku Willys rozpoczął produkcję zunifikowano modelu. Willys MB za sprawą ciężkiego silnika Go-Devil („Jedź, diable”) znów przybrał na wadze, którą wcześniej tak bardzo starano mu się odebrać. Pierwsze egzemplarze nosiły nazwę Slat-Grille,

Willys MB Slat-Grille

Willys MB Slat-Grille
Żródło: Jim Allen, Jeep

ze względu na stalową spawaną osłonę chłodnicy, ponadto posiadały kwadratowy zbiornik paliwa oraz tłoczony emblemat „Willys” na tylnym płacie poszycia. Ostatni model MB, którego w sumie powstało 361.336 egzemplarzy, zjechał z taśmy 21 września 1945 roku.

 

Zunifikowane pojazdy stanowiły punkt wyjścia dla rozmaitych eksperymentów. Do najsłynniejszych należy „Super Jeep”, czyli model Willys MB-T, który był wersją 6×6 wojennego Jeepa o ładowności 0,75t lub 1t. Skonstruowany z myślą o uzupełnieniu niedoborów ciężarówek.

MB-T "Super Jeep" wersja 6x6

MB-T „Super Jeep” wersja 6×6 wojennego jeepa
Żródło: Jim Allen, Jeep

Pomimo, że model był udany nigdy nie trafił na rynek.

W roku 1943 powstała półgąsienicowa wersja Willys, mająca spełniać funkcję traktora śnieżnego, jako pomoc w ratowaniu pilotów latających nad Kanadą i Alaską.

 

II wojna światowa trwała 6 lat i według szacunków kosztowała życie od 50 do przeszło 70 milionów osób. Skończyła się. To już historia. Historia Jeepa wciąż trwa…

 

Materiały do artykułu pochodzą z książki: Jim Allen, Jeep, wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2002

Ustawienia prywatności
Dealer samochodowy Poznań Voyager Group

Używamy ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów. Jeśli podejmiesz decyzję co do cookies (udzielisz zgodę lub nie), to zapamiętamy ją zapisując osobne cookie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie inne ciasteczka i skrypty będą używane, gdy udzielisz zgody. W każdej chwili możesz zmienić te ustawienia. Nie wpłynie to na twoją wizytę na stronie.

UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.

Monitorowanie i marketing

Administratorzy www.voyagergroup.pl wykorzystają pliki cookies do monitorowania statystyk i do marketingu wg zasad opisanych w Polityce prywatności.