Od produkcji korka do samochodów
Początki marki sięgają 1920 roku, kiedy to Mazda zajmowała się produkcją korka w Hiroszimie. W 1921 roku, przemysłowiec Jujiro Matsuda przejął zarządzanie Toyo Cork Kogyo Co., Ltd i zmienił profil działania na produkcję obrabiarek, a następnie pojazdów.W 1931 roku powstał pierwszy wóz firmowany przez Mazdę. Był to trójkołowy model bagażówki przeznaczony na potrzeby armii, który nazwany został Go. W pierwszym roku sprzedała się w liczbie 66 sztuk. Pojazd szybko zdobył popularność, więc podlegał stałym udoskonaleniom.
Mimo sukcesów na pierwszy, poważny samochód Mazda kazała czekać dość długo, bo aż do 1960 roku. Model R360 był hitem w rozwijającym się japońskim segmencie kei-car, torując drogę dla udanej gamy samochodów osobowych Mazdy, którą dziś możemy podziwiać na drogach całego świata.
Niemożliwe nie istnieje
W 1961 roku, firma podpisała umowę licencyjną z NSU, niemieckim producentem samochodów, na rozwój i wprowadzenie do produkcji nowego, kompaktowego i lekkiego silnika Wankla z wirującym tłokiem. Inżynierowie w Japonii osiągnęli wówczas to, co wielu uważało za niemożliwe.
Rok 1967 był dla marki ważny z dwóch powodów – właśnie wtedy ruszyła sprzedaż aut Mazdy w Europie. W 1967 roku, futurystyczna Mazda Cosmo Sport 110S została pierwszym seryjnie produkowanym modelem, wyposażonym w silnik rotorowy.
Był to początek niezwykłej historii sukcesu, kiedy to marka wprowadziła na rynek wiele modeli, w tym Mazdę RX-7 i na przestrzeni lat sprzedała prawie dwa miliony pojazdów z silnikiem Wankla. Mazda udowodniła również swoją sprawność technologiczną na torze, zostając pierwszym azjatyckim producentem, który wygrał wyczerpujący 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r. Wyczynu tego dokonała Mazda 787B – jedyny zwycięski samochód z silnikiem Wankla.
Przyjemność z jazdy
Chociaż silnik Wankla był przykładem przywiązania Mazdy do samochodów dostarczających przyjemność z jazdy, to jednak po oficjalnej zmianie nazwy na Mazda Motor Corporation w 1984 r. firma naprawdę pokazała swoje bezwarunkową motoryzacyjną pasję.W roku 1989 wprowadziła do sprzedaży lekkiego roadstera o nazwie Mazda MX-5, a było to w czasie gdy dwuosobowe kabriolety praktycznie zniknęły z rynku. Na przełomie tysiącleci Mazda znacząco odświeżyła wizerunek – najpierw przyjęła nowe logo, a później hasło Zoom-Zoom, nawiązujące do radości z jazdy. Z tego czasu pochodzi Mazdaspeed Miata, czyli fabrycznie uturbiona MX-5.
Dziś, cztery generacje później, Mazda MX-5 pozostaje najlepiej sprzedającym się roadsterem w historii, z rekordowym wynikiem miliona sprzedanych egzemplarzy odnotowanym w 2016 r.
To właśnie miłość do prowadzenia samochodów tkwi w DNA całej gamy produktów Mazdy.
Przełamywanie konwencji
Obecnie Mazda posiada w swojej ofercie samochody zaprojektowane w języku stylistycznym KODO – Dusza Ruchu, które zdobywają nagrody na całym świecie, a marka nadal przełamuje konwencje wprowadzając na rynek swój pierwszy pojazd elektryczny – Mazdę MX-30.
W tym modelu przewidzianym na najbliższą przyszłość, Mazda oddaje hołd swojej przeszłości, oferując wykończenie wnętrza przyjaznym dla środowiska korkiem, nawiązującym do początków marki.