Wielka kariera Jeepa w cywilu – czasy Willys’a

13 kwietnia 1942r. amerykański Departament Rolnictwa (USDA) w labolatorium badawczym maszyn rolniczych w Auburn przeprowadził testy dwóch ćwierćtonówek: GPW oraz Willys MB. Powodem był pomysł, na jaki wpadł Carter Manasco (członek podkomisji nadzorującej przekazywanie i adaptację sprzętu wojskowego do użytku cywilnego), by żołnierzom wracającym do cywila rozdawać samochody z demobilu z przeznaczeniem na działalność rolniczą. Niestety okazało się, że pojazdy waleczne i sprawdzone na wojnie nie były wystarczająco bezpieczne dla cywili. Jakkolwiek pomysł na „wariant pokojowy” wojskowego auta rozbudził emocje i sprawił, że na nowo rozgorzała walka producentów, której stawką, jak się później okazało, była sława i bogactwo. Rozpoczęła się wielka kariera Jeepa w cywilu.

Cywilne Jeepy Willys’a

Modele CJ (Civilian Jeep)

Pod tajemniczą nazwa CJ-1, kryje się pierwszy cywilny model Jeepa. Co ciekawe, długo poddawano w wątpliwość jego istnienia. Najprawdopodobniej jednak pierwszy model pod tą nazwą jeździł już w maju 1944r, a na jego masce widniał napis AGRIJEEP (Jeep rolniczy).

1944 CJ-1 AGRIJEEP

1944 CJ-1 AGRIJEEP

Ze znalezionej dokumentacji wynika, że był to model z serii MB zmodyfikowany poprzez: wprowadzenie otwieranej tylnej ściany, haka holowniczego, dachu typu cywilnego oraz koła zapasowego po stronie pasażera, zamontowano również: reduktor i skrzynię biegów o niższych przełożeniach. (źródło informacji: Jim Allen, Jeep). Dokumenty i zdjęcia modelu CJ-1 zostały znalezione przez Fred’a Coldwell’a i użyczone na potrzeby powstania książki Jim’a Allen’a i tam też odsyłamy zainteresowanych zdjęciem w/w modelu.

CJ-2 – produkowane od końca 1944r do 1949r., początkowo w dwóch seriach: jako modele pilotażowe i standardowe – do produkcji próbnej,

1944-1945_CJ-2

1944-1945_CJ-2

poddawane były wszechstronnym testom w warunkach rolniczych. Z czasem przechodziły kolejne modyfikacje. Standardowo modele CJ-2 posiadały elementy wspólne typu: otwierana ściana tylna, przekładnia 5,38, skrzynia biegów o niższych przełożeniach, dźwignia zmiany biegów T-90 w kolumnie kierownicy, hak holowniczy. Dodatkowo w pojazdach tych montowano: sprężarki powietrzne, świdry ziemne do wiercenia dołów na słupy, kosiarki, opony z bieżnikiem w kształcie litery V (do jazdy po zaoranym polu).

W seryjnej wersji CJ-2 (zwanej później CJ-2A) zmieniono m.in. dziewięcioszczelinowy wojskowy grill, na tradycyjną, wszystkim dobrze znaną, osłonę z charakterystycznymi siedmioma szczelinami. W modelu zastosowano m.in. wzmocnione podwozie, trzystopniową przekładnię Warner Gear T-90, współpracującą z silniejszą skrzynią biegów (Model 18) o przełożeniu terenowym 2,43:1 (dla porównania pojazdy wojskowe miały przełożenie 1,97:1).

1945 Jeep CJ-2A

1945 Jeep CJ-2A

Ładowność auta wzrosła do 550kg, a siła uciągu wynosiła ponad tonę, podczas gdy model MB dysponował siłą uciągu ok. 870 kg. Montowany pierwotnie w pojazdach MB Slat-Grille silnik Go-Devil doczekał się również modernizacji. W połowie 1946r. otrzymał nowy: wał korbowy, głowicę cylindrów i zębaty napęd wałka rozrządu (dawniej stosowano łańcuchowy).

 

 

Jeep CJ-3A wprowadzony na rynek w roku 1949,

1949-1953 Jeep CJ-3A

1949-1953 Jeep CJ-3A

sprzedawany do 1953r. Nowością dla tego modelu była zamontowana jednoczęściowa przednia szyba wraz z umieszczonym bezpośrednio pod nią otworem wentylacyjnym. Niestety z powodu wojny w Korei produkcja CJ-3A była dość niska.

 

 

 

1950 CJ-4

1950 CJ-4

W roku 1950 powstał model pilotażowy CJ-4 (wersja pojazdu oparta na modelu CJ-3A – wyposażona w górnozaworowy silnik ze zmodyfikowanym przodem nadwozia). Była to próba połączenia czterocylindrowego silnika górnozaworowego z podwoziem pojazdu wojskowego. Z powodu wojny w Korei również produkcja i tego modelu została zahamowana.

 

 

1953 JEEP CJ-3B reklamy Jeep z lat pięćdziesiątych

1953 JEEP CJ-3B

CJ-3B, zwany High-Hool (z wysoką maską), pojawił się w roku 1953 jako adaptacja modelu CJ-3A. Wyposażony w mocniejszy silnik górnozaworowy na podwoziu Universal, z płaskimi błotnikami zyskiwał całkiem niezłe osiągi. Zwany „The Ugly Duckling” (Brzydkie Kaczątko). Pod szyldem Willys-Overland produkowany zaledwie kilka miesięcy, mimo to przetrwał do roku 1968, zapisując się w kartach historii jako najbardziej żywotny Jeep (ale to już inna historia).

 

Jeepy rolnicze – Farm Jeep i Jeep Tractor

Wielkie nadzieje wiązano z rolniczą wersją Jeepa. W latach 1951-1953 korzystając z podwozi modeli CJ-3A oraz CJ-3B montowano w pojazdach pakiet rolniczy (tzw. Farm Jeep): podnośnik hydrauliczny, hak holowniczy i regulator obrotów.

Model produkowany w roku 1951 (Jeep Tractor) został pozbawiony wszystkich, zbędnych elementów tj. nie miał przedniej szyby, pozbawiono go świateł i zamontowano w nim tylko jedno siedzenie. Wyposażony został w: regulator obrotów, podnośnik hydrauliczny oraz hak holowniczy.

Jeep kombi

W lipcu 1946r. w firmie Willys-Overland zrodziła się nowa koncepcja, by skonstruować samochód, który byłby połączeniem samochodu ciężarowego z osobowym. I tak oto powstał All-Steel Station Wagone (tzn. kombi całe ze stali) – pierwsze w USA kombi z całkowicie stalowym nadwoziem.

1949 Station Wagon

1949 Station Wagon

Wczesne modele Willys Station Wagon miały napęd 4×2. Czterocylindrowy silnik Go-Devil stopniowo zamieniono na jednostkę sześciocylindrową o pojemności 2,42l „Lightning” („Błyskawica”). Nowy silnik montowano w pojazdach od roku 1948. W roku 1949 na rynek wprowadzono modele z napędem 4×4 dostępne wyłącznie z silnikiem Go-Devil. Od roku 1950 wprowadzono mocniejszy sześciocylindrowy silnik, montowany wyłącznie w pojazdach 4×2.

 

1948-1949 Station Sedan

1948-1949 Station Sedan

W roku 1948 zadebiutował kosztowny i luksusowy Station Sedan. Pojazd wyposażony został w sześciocylindrowy silnik i niezwykle komfortowe wnętrze. Cechą rozpoznawczą samochodów była montowana na osłonie chłodnicy dekoracja w kształcie litery T oraz wiklinowe wykończenia płatów poszycia poniżej linii okien. Model produkowany był wyłącznie w latach 1948-1949.

 

Willys pickup

1948 Pick-up

1948 Pick-up
Źródło zdjęcia: Jim Allen, Jeep

Pick-upy zadebiutowały w roku 1947. Sprzedawane były w wersjach 4×2 (o ładowności pół tony lub tony) i 4×4 (o ładowności 1 tony). Początkowo wyposażone były w silniki czterocylindrowe z trzystopniową skrzynią biegów z dźwignią zmiany biegów w kolumnie kierownicy. Po roku 1951 wersję 4×2 pick-upów wycofano z produkcji.

 

Jeepster

Ten czteroosobowy kabriolet o niskim zawieszeniu zadebiutował w roku 1948 w odpowiedzi na nowe potrzeby rynku.

1948 Jeepster

1948 Jeepster

Oznaczony kodem VJ z charakterystycznym płaskim „nosem” maski, podobnie jak ćwierćtonówka, był najprawdopodobniej ostatnim z amerykańskich samochodów z bocznymi kurtynami zamiast szyb. Samochód określany był jako: „roadster”, „samochód wycieczkowy”, czy „faeton”. Niestety z powodu małego zainteresowania z produkcji zrezygnowano już w 1950r.

Alcoa Coupé – Jeep eksperymentalny

1948 model pilotażowy Alcoa Coupe źródło zdjęcia: Jim Allen, Jeep

1948 model pilotażowy Alcoa Coupe
źródło zdjęcia: Jim Allen, Jeep

W odpowiedzi na wysokie ceny stali powstała koncepcja aluminiowego Jeepa. Efektem poszukiwań samochodu opartego na lekkiej konstrukcji było skonstruowanie w roku 1948 dwóch modeli pilotażowych, które nazwano Alcoa Coupé. Niestety projekt, który był wspólnym przedsięwzięciem trzech firm: American Aluminium Company of America (Alcoa), Goodyear Aircraft Corporation oraz Willys-Overland Motors, zarzucono w roku 1951.

 

 

W kwietniu 1953 pojawił się nowy rozdział w historii Jeepa. Firma Willys-Overland została wykupiona przez koncern Kaisera. Nastały czasy wielkich zmian i nowości. To już jednak temat na osobny artykuł…

Ciekawostka:

Willys „Ranger” z 1952r.

Willys „Ranger” z 1952r. należący do Paula Barryego. Ta adaptacja samochodu Willysa posiada pompę o wydajności 1900l na minutę, zbiornik na wodę o pojemności 570l oraz 45-metrowy wąż nawijany na bęben.
Jim Allen, Jeep

Źródło artykułu: Jim Allen, Jeep, 2002, Wydawnictwo Baran – Suszyński
Źródło zdjęć: Jim Allen, Jeep, 2002; http://www.film.queensu.ca/cj3b/Poster.html

Ustawienia prywatności
Dealer samochodowy Poznań Voyager Group

Używamy ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów. Jeśli podejmiesz decyzję co do cookies (udzielisz zgodę lub nie), to zapamiętamy ją zapisując osobne cookie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie inne ciasteczka i skrypty będą używane, gdy udzielisz zgody. W każdej chwili możesz zmienić te ustawienia. Nie wpłynie to na twoją wizytę na stronie.

UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.

Monitorowanie i marketing

Administratorzy www.voyagergroup.pl wykorzystają pliki cookies do monitorowania statystyk i do marketingu wg zasad opisanych w Polityce prywatności.