Choć na dworze temperatury nie wskazują na to, że właśnie rozpoczęła się najzimniejsza pora roku, pamiętajmy, żeby zwrócić większą uwagę na bezpieczeństwo na drodze, zarówno nasze jak i innych uczestników ruchu. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiliśmy należy sprawdzić, czy nasz pojazd jest przygotowany do jazdy w trudnych warunkach. W tym celu przede wszystkim należy:
- sprawdzić sprawność układu hamulcowego
- wykonać test amortyzatorów
- skontrolować zawieszenie
- skontrolować oświetlenie
- skontrolować działanie spryskiwaczy oraz stan wycieraczek
- sprawdzić stan ogumienia oraz ciśnienie kół
- skontrolować układ wydechowy
- sprawdzić płyn chłodzący i hamulcowy pod kątem temperatur
Jeśli chodzi o jazdę zimą, nic nie jest ważniejsze od bezpieczeństwa. Zimowe drogi nie zawsze są łatwe, ale posiadacze Jeepa mają do dyspozycji szereg zaawansowanych systemów, które w istotny sposób wpływają na bezpieczeństwo podróżujących.
Jeep Renegade
Do Nowego Jeep® Renegade dostępnych jest ponad 60 systemów bezpieczeństwa i ochrony, w tym po raz pierwszy w tym segmencie system unikania kolizji czołowych Forward Collision Warning i asystent pasa ruchu LaneSense™ Departure Warning-Plus.
Jeep Renegade pomaga kierowcy uzyskać optymalne parametry jazdy w każdej sytuacji. Model ten wyposażono w różne systemy bezpieczeństwa Jeep® DNA, takie jak asystent ruszania pod wzniesienie Hill Start Assist (HSA), system kontroli zjazdu Hill Descent Control ułatwiający bezpieczny zjazd po stromych zboczach w terenie oraz układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPM) informujący o zbyt niskim ciśnieniu w oponach.
Innowacyjny system Forward Collision Warning z układem Crash Mitigation dzięki czujnikom radarowym i wideo jest w stanie określić, czy Jeep® Renegade zbliża się zbyt szybko do innego pojazdu lub dużej przeszkody na swojej drodze – i ostrzec lub pomóc w uniknięciu/złagodzeniu skutków niebezpiecznych zdarzeń.
Jeep Compass
Wyposażenie modelu Compass to wiele standardowych funkcji, zapewniających bezpieczeństwo i ochronę użytkowników pojazdów, w tym np. nawet sześć poduszek powietrznych, aktywne zagłówki przednie, stalowa klatka bezpieczeństwa oraz inne rozwiązania zaprojektowane z myślą o dodatkowej ochronie dla kierowcy i pasażerów.
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy pomaga zachować kontrolę nad kierunkiem jazdy w trakcie wykonywania ekstremalnych manewrów poprzez selektywne hamowanie i sterowanie przepustnicą silnika w taki sposób, aby pomóc kierowcy sprowadzić pojazd z powrotem na zamierzony tor jazdy. Elektroniczny układ przeciwdziałania wywróceniu się pojazdu (ERM) monitoruje prędkość pojazdu / pracę układu kierowniczego oraz steruje wybranymi aspektami pracy układu hamulcowego, modyfikując jednocześnie moc silnika, tak aby nie dopuścić do oderwania się kół od nawierzchni oraz ograniczyć ryzyko przewrócenia się pojazdu.
Jeep Wrangler
Zaprojektowany aby zagwarantować wysoki poziom ergonomii, zapobiegać wypadkom i chronić pasażerów w przypadku zderzenia, Jeep® Wrangler jest wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa i ochrony.
Duża sztywność i trwałość ramy podwozia stanowi solidną strukturę umożliwiającą kalibrowanie zawieszeń i gwarantującą doskonałą dynamikę jazdy. Duża odległość pomiędzy podłużnicami ramy pozwoliła na umieszczenie zbiornika paliwa między kołami w celu zapewnienia doskonałej ochrony zbiornika w przypadku uderzenia.
Również siedem poprzecznic ramy ma profile zamknięte, co przyczynia się do wyjątkowej sztywności ramy Jeepa Wranglera i jeszcze zwiększa jego znakomite możliwości terenowe.
Jeep Cherokee
Jeep® Cherokee otacza kierowcę i pasażerów ochroną ponad 70 systemów bezpieczeństwa. Nowa kierownica Jeep® umożliwia kierowcy bezpieczne sterowanie wieloma funkcjami samochodu. Aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa w każdej podróży, oprócz mocnego nadwozia, wykonanego w 65% z wysokowytrzymałej stali, inżynierowie przewidzieli pełen zestaw dostępnych systemów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Jednym z ważniejszych systemów jest adaptacyjny tempomat ACC Plus, w którym czujniki radarowe i wideo pomagają kierowcy utrzymywać zaprogramowany dystans od poprzedzającego pojazdu. Jeśli to konieczne, układ ten może automatycznie zatrzymać samochód. Dostępny jest także nowy system wspomagania parkowania równoległego i prostopadłego, który automatycznie steruje układem kierowniczym, wykorzystując czujniki ultradźwiękowe, aby ułatwić parkowanie. Natomiast system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu monitoruje za pośrednictwem kamer położenie samochodu względem pasa ruchu i w przypadku przekroczenia jego linii lub zdjęcia przez kierowcę rąk z kierownicy uaktywnia wizualne i dźwiękowe sygnały ostrzegawcze.
Jeep Grand Cherokee
Jeep® Grand Cherokee jest wyposażony we wszystkie zaawansowane elementy bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, w tym pełną gamę poduszek powietrznych, zaawansowane wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, przednie boczne fotelowe poduszki powietrzne, przednie i tylne boczne kurtynowe poduszki powietrzne oraz kolanową poduszkę powietrzną kierowcy.
Ostrzeżenie o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (FCW) to system, który wykorzystuje czujniki radarowe, aby ostrzec kierowcę o zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu, umożliwiając podjęcie odpowiedniego działania celem uniknięcia kolizji. Jeśli system uzna, że istnieje zagrożenie kolizją:
- wstępnie uruchamia układ hamulcowy
- ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych
- jeśli kierowca nadal nie reaguje, wykonuje „szarpnięcie hamulca”
- przez następne 1,5 sekundy ograniczonego hamowania daje kierowcy dodatkowy czas na reakcję
- jeśli kierowca nie hamuje odpowiednio mocno
Zaawansowany Asystent Hamowania (ABA) zwiększy siłę hamowania w celu uniknięcia wypadku lub ograniczenia jego skutków, natomiast nie zostanie aktywowany, jeśli kierowca nie naciśnie pedału hamulca; jeśli kierowca zdejmie nogę z hamulca, Zaawansowany Asystent Hamowania zostanie wyłączony.
Pamiętajmy! Gdy warunki na drodze pogarszają się, ważne jest aby jechać ostrożnie i z rozwagą.